A A A
14.06.2013iz EEN - Crne Gore

Procjena sprovođenja spečificnih podsticajnih mjera za mala i srednja preduzeca

Direkcija za razvoj malih i srednjih preduzeća, je uz podršku Centralno – evropske  inicijative - CEI i Organizacije za ekonomsku saradnju  i razvoj – OECD, pokrenula projekat „Procjena sprovođenja spečificnih podsticjnih mjera za mala i srednja preduzeca“.
Relizacija projekta podrazumijeva monitoring i evaluaciju uticaja implementiranih podsticjnih mjera za MSP, kroz korišćenje iskustava i najbolje međunarodne prakse.  Jedna od aktivnosti projekta jeste i  sprovođenje  istraživanja o tome koliko su  već sprovedene podsticajne mjere (podrška za učešće na sajmovima i vaučerske šeme za inovativna MSP) bile efektivne, tj. koliko je njihova implementacija doprinijela razvoju preduzeća. Rezultati istraživanja treba da posluže daljem razvoju i kreiranju novih podsticajnih mjera koje treba da doprinesu unaprijeđenju poslovnih funkcija i jačanju konkurentnosti preduzeća.

Rezultati istraživanja  o  preduzećima koja su koristila podsticajnu mjeru Grant šeme za refundaciju troškova u cilju jačanja marketing funkcije preduzeća:
  • 84.61% ispitanih kompanija se izjasnio da je podsticaj odlaska na sajam uticao na povećanje prodaje kompanije koja se u prosjeku povećavala za 20.25% u odnosu na prethodnu godinu.
  • 66.67% kompanija je ostvarilo prodaju novim klijentima u zemljama u koje se nije prije izvozilo
  • 76.92% kompanija su odlučile da ulože u osavremenjavanje svoje ponude  kao odgovor na posljedicu suočavanja  sa savremenim poslovnim procesima svojih konkurenata. Kompanije su ulagale u opremu, informacione tehnologije, marketing.
  • Kao rezultat dodatnog investiranja i povećanja proizvodnje, 46.15% kompanija je imalo potrebu za dodatnom radnom snagom
  • Preporuka kompanija za naredni period odnosi se na organizovanje edukativnih programa orijentisanih na izvozno poslovanje.
Rezultati istraživanja  o  preduzećima koja su koristila podsticajnu mjeru Vaučerske šeme za inovativna mala i  srednja preduzeća:
  • 66% podržanih komapanija kao rezultat sprovedene vaučerske šeme je povećalo prihod, profitabilnost i prodaju
  • 67% podržanih kompanija nije imalo predhodnog iskustva u korišćenju konsultantskih usluga
  • 45 % podržanih kompanija  kroz vaučersku šemu je po prvi put implementiralo inovativnu aktivnost
  • 75% podržanih komanija je unaprijedilo konkurentnost kao rezultat uvođenja inovativne aktivnosti