A A A
21.10.2013iz EEN - Crne Gore

Prednosti i mogućnosti jedinistvenog EU tržišta

Unutrašnje tržište se u Jedinstvenom evropskom aktu definiše kao «jedno područje bez unutrašnjih granica, unutar koga je obezbjeđeno slobodno kretanje robe, ljudi, usluga i kapitala, u skladu sa odredbama Ugovora«.

Na osnovu ove definicije, moglo bi se reći da zajedničko tržište, kao elemenat unutrašnjeg tržišta, počiva na četiri slobode ili načela: slobodan promet roba, usluga, kapitala i slobodno kretanje ljudi; a da stepen efikasnosti funkcionisanja unutrašnjeg tržišta zavisi od uspjeha u otklanjanju svih zabrana i barijera (fizičkih, poreskih i tehničkih) u međusobnoj trgovini između država-članica.

S tim u vezi, Direkcija za razvoj malih i srednjih preduzeća je organizovala 2 modula treninga na temu „Prednosti i mogućnosti jedinstvenog EU tržišta“ 4-5. oktobra i 18-19.oktobra 2013. god u Kolašinu.

Učesnicima je predstavljen proces uspostavljanja i evolucije unutrašnjeg tržišta koji se može se posmatrati sa političkog, pravnog i ekonomskog stanovišta.

Posmatrano sa političkog aspekta, uspostavljanje unutrašnjeg tržišta nije samo sebi cilj, već sredstvo i prelazna faza ka ostvarivanju ekonomske, monetarne i političke unije; tako da je dinamika njegovog ostvarivanja opredijeljena političkom voljom država- članica.

Sa pravnog aspekta, uspostavljanje unutrašnjeg tržišta podrazumijeva harmonizaciju pravnih i drugih propisa u okviru EU sa ciljem uklanjanja postojećih i onemogućavanja uvođenja novih barijera međusobnoj trgovini država- članica. Za ostvarivanje ovih ciljeva, potrebno je donijeti i sprovesti niz mjera i propisa sekundarnog zakonodavstva, čime se obezbjeđuje funkcionisanje unutrašnjeg tržišta u pravno-tehničkom smislu.

Sa ekonomskog aspekta, zajedničko tržište predstavlja samo jedan od nivoa međunarodne ekonomske integracije ka političkoj uniji kao krajnjem cilju (zona slobodne trgovine, carinska unija, zajedničko tržište, ekonomska unija i politička unija).

Zaključeno je da je carinska unija temelj Evropske unije i važan element funkcionisanja jedinstvenog tržišta.

Takodje, iskazana je potreba daljeg obučavanja i informisanja o ovoj kompleksnoj oblasti.